Metody pracy oraz warsztat nauczyciela

Metody efektywnej nauki - techniki pamięciowe

  • Przyczyny nieefektywnego uczenia się
  • Dwa mózgi, czyli współpraca półkul jako warunek skutecznego zapamiętywania
  • Naucz się uczyć - prawa pamięci
  • Wybrane techniki pamięciowe, m.in. ciąg asocjacyjny, metody: obrazkowa, lokacji, słów-kluczy
  • Długotrwałe strategie uczenia się: krzywa zapominania Ebbinghausa oraz system powtórek
  • Mind Mapping - efektywne notowanie

TIK (technologie informacyjno komunikacyjne) w edukacji

  • Szkoła jako miejsce spotkań pokoleń x, y i z
  • Źródła rzetelnych i praktycznych informacji w Internecie
  • TIK w edukacji - szanse i wyzwania
  • Popularne portale jako narzędzie komunikacji z uczniami
  • Jak pracować w chmurze
  • Zasoby Internetu – strony z interaktywnymi pomocami dydaktycznymi dla nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w sieci
  • Najnowsze technologie pomocne w nauczaniu – multimedialne urządzenia interaktywne
  • Szkoła jutra – druk 3D, skanowania 3D

Praca metodą projektu edukacyjnego

  • Metoda projektu – wstęp, założenia, cele, zalety
  • Kategorie projektów – omówienie cech dobrych projektów
  • Przeprowadzenie projektu – etapy realizacji
  • Formy pracy przy wykorzystaniu projektu edukacyjnego
  • Tworzenie projektów edukacyjnych – warsztaty, omówienie przykładów
  • Etapy pracy metodą projektów – omówienie etapów na wybranym przykładzie projektu
  • Aspekt wychowawczy wykorzystania metody projektu – praca zespołowa z uczniami, kryteria oceniania zachowania
  • Dokumentowanie działań podejmowanych przez uczniów w czasie realizacji projektu
  • Omówienie trudności mogących pojawić się w trakcie realizacji działań
  • Przygotowanie prezentacji efektów pracy oraz ewaluacja projektu
  • Rola nauczyciela w pracy metodą projektu
  • Rola rodziców i środowiska lokalnego w pracy metodą projektu

Tutoring jako metoda pracy z uczniem zdolnym

  • Tutoring – definicja
  • Cele stosowania tutoringu
  • Zalety, trudności i ograniczenia stosowania metody
  • Tutoring jako metoda pracy z uczniem zdolnym
  • Cechy tutora – czy każdy może być tutorem?
  • Organizacja pracy tutora
  • Narzędzia pracy tutora
  • Metoda portfolio w pracy tutora

Rozwijanie umiejętności pracy metodami aktywnymi

  • Dlaczego metody aktywne? Czyli aktywny uczy się więcej!
  • Różne rodzaje dyskusji dydaktycznych
  • Metody: burzy mózgów, metaplanu, śnieżnej kuli
  • Metody aktywnego opisu
  • Mind Mapping jako narzędzie twórczego planowania i rozwiązywania problemów
  • Drzewo decyzyjne
  • Metoda przypadku
  • Gry symulacyjne i decyzyjne

Trening twórczości

  • Podstawowe pojęcia twórczego myślenia
  • Przeszkody i bariery procesu twórczego
  • Metody stymulowania kreatywności własnej
  • Metody kreatywnego rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji
  • Techniki generacji pomysłów modyfikujące istotę problemu
  • Proces decyzyjny - jak przebiega i jak go usprawnić?
  • Techniki udoskonalania, dopracowywania pomysłów
  • Jak przekonać do własnych pomysłów? - elementy języka perswazji
  • Twórczość grupowa - techniki promowania kreatywności w pracy - kształtowanie samodzielności i odpowiedzialności pracowników
  • Wdrażanie - techniki przyspieszające implementację

Sztuka autoprezentacji z elementami treningu antystresowego

  • Komunikacja werbalna i niewerbalna – znaczenie w komunikacji
  • Znaczenie pierwszego wrażenia
  • Język skutecznej autoprezentacji
  • Podstawy języka perswazji
  • Mowa ciała, m.in.: mimika, postawa, gesty, sposób poruszania się, ubiór – znaczenie w przekazie informacji
  • Proksemika, czyli komunikacja za pomocą przestrzeni
  • Różne strategie autoprezentacji
  • Nie daj się tremie – strategie przeciwdziałania stresowi

Emisja i higiena głosu nauczyciela

  • Budowa i funkcjonowanie narządu głosu – wiadomości teoretyczne
  • Ćwiczenia praktyczne z zakresu: prawidłowego oddychania, prawidłowej fonacji, artykulacji (ćwiczenia dykcyjne)
  • Praca nad wzmocnieniem głosu i wzbogaceniem jego brzmienia
  • Wyrazistość mówienia jako wzmocnienie komunikatu
  • Higiena głosu – jak dbać o głos, aby mówić długo, nie odczuwając zmęczenia

 

Wychowanie i profilaktyka

Profilaktyka agresji w szkole

  • Definicja, typy agresji, przyczyny jej powstawania
  • Jak przeciwdziałać powstawaniu agresji?
  • Jak przeciwdziałać skutkom agresji i jak rozmawiać?
  • Kontrakt i wyciąganie konsekwencji wobec agresywnych uczniów
  • Współpraca z rodzicami dziecka agresywnego
  • Mediacje sprawca – ofiara
  • Cyberprzemoc
  • Autoagresja – samookaleczenia, anoreksja
  • Typy programów prewencyjnych – co jeszcze możemy zrobić?
  • Praca z agresywnymi reakcjami nauczycieli na agresję uczniów – modelowanie postaw
  • Praca z emocjami nauczyciela wobec agresji – gniew, poczucie winy, bezradność, strach
  • Jak znaleźć w sobie siłę i spokój w sytuacji agresji – ćwiczenia bezpośredniego wpływu na układ nerwowy (oddech, pozycja ciała, praca z głosem) – budowanie autorytetu w oparciu o uważną obecność (mindfulness)

Cyberprzemoc w środowisku szkolnym

  • Definicja, skala zjawiska, przyczyny jej powstawania
  • Psychologiczne skutki cyberprzemocy
  • Case studies, studia przypadków i sprawy sądowe o cyberprzemoc w Polsce
  • Gdzie szukać pomocy?
  • Jak poinstruować rodziców w zakresie korzystania z nowej technologii przez dzieci
  • Jak zabezpieczać dowody i przygotować się do wniesienia skargi
  • Jak rozmawiać z ofiarą cyberprzemocy
  • Jak rozmawiać ze sprawcą cyberprzemocy
  • Mediacje sprawca – ofiara
  • Modelowanie postaw u młodzieży i wspieranie roli aktywnego świadka-ratownika

Profilaktyka uzależnień w szkole - narkotyki stare i nowe, alkohol

  • Definicja uzależnienia, skala zjawiska, nowe trendy
  • Przyczyny przyjmowania substancji odurzających wśród młodzieży
  • Biologiczny mechanizm uzależnienia i wpływ na układ nerwowy
  • Fazy rozwoju uzależnienia, reakcje rodziców w danej fazie, typowe mechanizmy obronne
  • Młodzieżowe mity na temat narkotyków i twarde, biologiczne fakty związane z wyniszczeniem organizmu
  • Rozpoznawanie zachowań związanych z zażywaniem/nadużywaniem substancji
  • Niepokojące zmiany fizyczne, psychiczne, społeczne oraz przedmioty
  • "Na gorącym uczynku" - jak rozpoznać, że uczeń jest odurzony, procedura interwencyjna
  • Rozpoznawanie poszczególnych narkotyków (zdjęcia) i sposób ich działania
  • Jak rozmawiać z dzieckiem, kontrakt i wyciąganie konsekwencji
  • Współpraca z rodzicami
  • Placówki i pomoc instytucjonalna, do której można skierować ucznia i rodziców
  • Co zamiast uzależnień? - typy programów prewencyjnych
  • Praca z emocjami nauczyciela wobec substancji zakazanych - gniew/agresja, poczucie winy, bezradność, strach

 Nowe zagrożenia - dopalacze w szkole

  • Rola i możliwości szkoły w profilaktyce narkomanii
  • Sposoby działania w przypadku znalezienia narkotyków w szkole, ucznia będącego pod wpływem narkotyków, dilera na terenie szkoły
  • Problemy prawne – zapoznanie ze znowelizowaną ustawą o zapobieganiu narkomanii
  • Propozycje różnych wariantów i sposobów tworzenia metodycznych i profilaktyczno-terapeutycznych działań z młodzieżą

Nowe zgrożenia - sponsoring i prostytucja wśród młodzieży

  • Pojęcie oraz istota sponsoringu i prostytucji
  • Przesłanki i cechy SiP
  • SiP a szkoła - jak rozpoznać młode osoby dotknięte tym zjawiskiem
  • Walka z problemem SiP
  • Aspekty prawne
  • Gdzie szukać fachowej pomocy
  • Programy profilaktyczne, czyli jak zapobiegać

Uzależnienia behawioralne młodzieży: Internet, telefony komórkowe

  • Szanse i zagrożenia wynikające z użytkowania nowoczesnych technologii
  • Jak działa mechanizm uzależnienia
  • Objawy uzlaeżnienia od Internetu i telefonu
  • Złapani w sieci.... co uzależnia młodych ludzi w Internecie
  • Cyberprzemoc i inne niebezpieczeństwa związane z użytkowaniem Internetu
  • Jak przeciwdziałać uzależnieniu
  • Nauczyciel w pracy z uczniami uzależnionymi - strategie działania

Komunikacja i rozwiązywanie konfliktów w środowisku szkolnym - praca z uczniem trudnym

  • Bariery w komunikacji - ćwiczenie związane ze wzbudzaniem emocji: osądzanie, uciekanie od problemów, decydowanie za innych
  • Neuropsychologiczny model komunikacji - jak budowa mózgu wpływa na sposób porozumiewania się nauczyciela z uczniem i rodzicem
  • Dwa typy automatycznych reakcji w klasie - atak lub wycofanie się oraz ich ewolucyjna historia
  • Jak wykorzystać tą wiedzę, by rozmawiać spokojnie, stanowczo i rzeczowo?
  • Zasada: najpierw emocje - później logika
  • Empatia - uniwersalna technika łagodzenia emocji i dochodzenia do porozumienia
  • Techniki aktywnego słuchania - odzwierciedlanie, klaryfikacja, prowadzenie, mowa ciała
  • Formułowanie spostrzeżeń zamiast ocen - ćwiczenia odróżniania faktów od interpretacji (materiał zdjęciowy)
  • Elementy komunikacji bez przemocy - komunikat ja
  • Dawanie informacji zwrotnej
  • Kontrakt i wyciąganie konsekwencji
  • Techniki stawiania granic
  • Mediacje, czyli jak towarzyszyć konfliktom, w których nie jesteśmy jedną ze stron
  • Słowa - wyzwalacze, których należy unikać i budowanie nowych nawyków językowych
  • Praca z emocjami nauczyciela wobec konfliktu - gniew/agresja, poczucie winy, bezradność, strach
  • Budowanie autorytetu u dzieci i ich rodziców w oparciu o uważną obecność (mindfulness)
  • Jak znaleźć w sobie siłę i spokój - ćwiczenia bezpośredniego wpływu na układ nerwowy (oddech, pozycja ciała, praca z głosem)

Trudny rodzic - komunikacja i rozwiązywanie konfliktów w środowisku szkolnym

  • Koszty organizacyjne i emocjonalne związane z konfliktami z rodzicami
  • Zyski płynące ze współpracy rodzic - szkoła
  • Neuropsychologiczny model komunikacji - jak budowa mózgu wpływa na konflikty między nauczycielami a rodzicami
  • Dwa typy automatycznych reakcji na konflikt - atak lub wycofanie się oraz ich ewolucyjna historia
  • Jak wykorzystać tą wiedzę, by rozmawiać spokojnie, stanowczo i rzeczowo?
  • Zasada: najpierw emocje - później logika
  • Typologia trudnych rodziców: rodzic roszczeniowy, agresywny, unikający, ekspert, aktywista społeczny, helikopter, nadopiekuńczy, pasywno - agresywny
  • Przyczyny powstawania tych typów postaw i jak zadbać o ukryte potrzeby rodzica, by się porozumieć
  • Słowa - wyzwalacze, których należy unikać i budowanie nowych nawyków językowych
  • Budowanie kontaktu, zaufania i autorytetu jako metoda na zaangażowanie rodzica

Stres i wypalenie w zawodzie nauczyciela - redukcja stresu metodą uważności (mindfulness)

  • Szkolenie oparte o amerykański program Mindful Schools (www.mindfulschools.org)
  • Jak zwiększyć poczucie spokoju, panowania nad sobą i akceptacji otoczenia
  • Jak obniżyć poziom agresji, gniewu, lęku i odzyskać kontrolę nad impulsami
  • Jak przezwyciężyć odrętwienie i obojętność
  • Definicja stresu i wypalenia zawodowego, przyczyny jego powstawania
  • Model sytuacja - myśl - emocja - reakcja: jak myśl tworzy rzeczywistość
  • Uważność myśli - odróżnianie faktów i rzeczywistości od ocen i interpretacji (materiał zdjęciowy)
  • Odróżnianie stanowisk od potrzeb - zdrowe potrzeby w tle destrukcyjnych zachowań nauczyciela i ucznia
  • Uważność emocji - skanowanie ciała, techniki relaksacyjne oparte o uważność, rola oddechu w świadomości i rozluźnianiu napięć
  • Praca z emocjami nauczyciela - gniew/agresja, poczucie winy, bezradność, strach i pozytywne aspekty trudnych emocji (informacja w symptomie)
  • Budowanie autorytetu u dzieci w oparciu o uważną obecność (mindfulness)
  • Jak znaleźć w sobie siłę i spokój - ćwiczenia bezpośredniego wpływu na układ nerwowy (oddech, pozycja ciała, praca z głosem)

Jak motywować z głową - podstawy neurodydaktyki i metod aktywizujących

  • Neuropsychologiczny model komunikacji - jak budowa mózgu wpływa na sposób przekazu i odbioru wiedzy
  • Dwa typy automatycznych reakcji w klasie - atak lub wycofanie się oraz ich ewolucyjna historia
  • Neuropsychologia uwagi - dlaczego rozproszenie jest domyślnym stanem umysłu i jak to wykorzystać?
  • Dlaczego trawa jest zielona? - rola ciekawości poznawczej w procesie nabywania wiedzy
  • Dlaczego odzwierciedlanie, empatia i rezonans emocjonalny wpływają na motywację
  • Rola prozodii i głosu dla warstwy merytorycznej komunikatu
  • Rola neuroprzekaźników i układu nagrody
  • Pragnę porwać państwa dzieci - rola emocji
  • Multisensoryczna stymulacja kontra "siedź i słuchaj"
  • Praca zespołowa metodą projektu a neurony lustrzane
  • Gry dydaktyczne, bajka edukacyjna, praca z flipchartem,drama, dyskusja piramidowa, drzewo decyzyjne itp.

Przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu w szkołach

  • Defnicje pojęć w psychologii i polskim prawie (Kodeks Pracy, Kodeks Cywilny, Karta Nauczyciela): mobbing, dyskryminacja i molestowanie seksualne
  • Przykłady, studia przypadków, sprawy sądowe
  • Mobbing (nękanie i zastraszanie) oraz molestowanie seksualne w relacjach między kadrą pedagogiczną
  • Dyskryminacja uczeń - uczeń oraz nauczyciel - uczeń: jak rozpoznawać?
  • Materiał wideo - rozpoznawanie zachowań niepożądanych i poszerzanie świadomości wobec nawyków komunikacyjnych nauczycieli wobec uczniów i siebie nawzajem
  • Modelowanie zdrowych relacji oraz postawy świadka - ratownika wśród uczniów i nauczycieli
  • Poszerzanie horyzontów w obszarze różnorodności kulturowej - zyski dla uczniów, nauczycieli i szkoły
  • Jasna komunikacja - wyrażanie sprzeciwu wobec niepożądanych zachowań w asertywny sposób

Jeśli nie znalazłeś interesującego cię tematu, zapraszamy do kontaktu. Przygotujemy propozycję spełniającą twoje oczekiwania

 

TIK w edukacji

TIK w edukacji to technologie informacyjno-komunikacyjne, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród osób w różnym przedziale wiekowym. Nieustanny rozwój Internetu daje jego użytkownikom wiele możliwości, również na poziomie edukacji szkolnej, o których warto wiedzieć. Dzięki wykorzystaniu w nauce proponowanych przez nas technik będą Państwo mogli uzyskać dużo lepsze wyniki uczniów, zapewnić im innowacyjny rodzaj nauki oraz pogłębić więzi personalne między dorosłymi a dziećmi. Szkoła stanie się miejscem wielopokoleniowych spotkań, a TIK w edukacji zapewni Państwu nowe, ciekawe szanse oraz wyzwania. Dowiedzą się Państwo jak pracować "w chmurze" oraz skuteczne wykorzystywać zasoby Internetu.

Stawiając na TIK w edukacji, poznają Państwo strony internetowe z interaktywnymi pomocami dydaktycznymi skierowane dla nauczycieli i poznają najnowsze technologie, które z pewnością okażą się niezwykle pomocne w nauczaniu. Dowiedzą się Państwo czym jest "szkoła jutra", czyli drukowanie oraz skanowanie 3D. TIK w edukacji zapewni Państwu wiele ciekawych możliwości, które warto poznać.